Werkwijze:

Onze methode van tunen houdt in dat we de in de fabriek geprogrammeerde tabellen in tact laten, en dat we ingestelde begrenzers omhoog zetten.Deze tabellen zijn ingevuld met in laboratoria onder exacte omstandigheden bepaalde waardes. Onze ervaring leert dat als we deze waardes aanpassen de motor nauwelijks beter presteert, maar wel meer verbruikt en vervuilt.Nog veel belangrijker zien we dat berekeningen niet meer kloppen, zodat er na verloop van tijd problemen onstaan met bijvoorbeeld het regenereren van het roetfilter, en dat door zelfaanpassing de eventuele winst na verloop van tijd weer verdwijnt. Ook kloppen de waardes van de Trip-computer niet meer, aangezien de werkelijk gebruikte waardes anders zijn dan de waardes waarmee de computer denkt te werken.Hier komt ook een deel van de gedachte vandaan, dat een auto na tuning zuiniger zou zijn, de tripcomputer denkt dat er b.v. 40 cc brandstof wordt ingespoten, maar door aanpassing van de tabel wordt er dan in werkelijkheid b.v. 45 cc brandstof ingespoten. Dit zelfde effect zien we ook terug bij de zogenaamde powerboxen, welke in feite alleen maar de signalen foppen. Over het algemeen geldt natuurlijk volgens alle wetten van de natuur- en scheikunde dat als je met een getunede auto sneller rijdt deze meer verbruikt. Het is overigens wel zo dat bij sommige modellen b.v. door aanpassing van de aansturing van de EGR klep (zie ook verder op deze pagina EGR) en doordat er door meer trekkracht minder vaak terug geschakeld hoeft te worden de auto iets zuiniger kan worden. 

savali-vireo-auto

Wij gaan op zoek naar begrenzers, welke voornamelijk ingesteld zijn

1.      om de mechanische componenten heel te houden

2.      om fiscale redenen. Door een begrenzer op een bepaalde lage waarde in te stellen wordt bereikt dat de auto in een

         gunstig fiscaal tarief valt

3.      om marketing technische redenen. Hiermee kan de fabrikant b.v. in een nieuw modeljaar met meer vermogen komen,

         door alleen een paar getallen te veranderen.

Vooral deze laatste is een hele belangrijke reden voor de fabrikant om op deze manier vele motorisatie modellen in het programma te kunnen aanbieden.Door deze begrenzers te verhogen zien we dat er nog steeds gebruik gemaakt wordt van de in de laboratoria ingevulde tabellen, maar dat de waardes gebruikt worden die wat verder in deze tabellen staan. Hierdoor krijg je geen problemen met uitstoot, vervuiling of zelfaanpassende correcties. hieronder zie je een voorbeeld van een (klein) deel van hexadecimale inhoud van een inspuitcomputer in tekstvorm:

 eerste grafiek

voorbeeld van hoe een (klein) deel achter elkaar gezet er uit ziet:

Tweede

voorbeeld van een tabel:

derde

voorbeeld van een begrenzer:

Vierde

 

MOTORKOPPEL EN MOTORVERMOGEN:


In de wereld van motortuning lijkt motorvermogen of het aantal pk's heel belangrijk.
Vaak lijkt het recht van de grote getallen te gelden, echter vaak ook blijken deze grote getallen niet te kloppen en om marketing technische redenen overdreven.
Wat is nu eigenlijk motorkoppel en motorvermogen, en wat voel je er van?
Heel simpel gezegd komt het er op neer dat het motorkoppel de trekkracht van de motor is, en dat je dat dus voelt aan hoe hard je in je stoel gedrukt wordt, en dat het motorvermogen het vasthouden van deze trekkracht is, hoe lang je dus hard in je stoel gedrukt wordt. 
Motor koppel is dus de trekkracht, en motorvermogen heb je dus nodig voor snelheid.
Voor de theoretici onder ons heb ik hieronder aan de hand van wat berekeningen en een handige tabel het verband uiteen gedaan tussen het motorkoppel, het motorvermogen, motortoerental en de snelheid.

De relatie tussen het motorkoppel, het motorvermogen en het motortoerental is een vast vast gegeven, voor iedere auto. Kort gezegd is het motorvermogen gelijk aan het motorkoppel keer het motortoerental keer een factor, zie berekeningen hier onder:

 

P (W) = M (Nm) * n (omw/sek) * (2 * 3.14)

M (Nm) = P (W) / n (omw/sek) / (2 * 3.14)

M (Nm) = P (W) / (n (omw/min) / 60) / (2 * 3.14)

M (Nm) = (P (kW) * 1000) / (n (omw/min) / 60) / (2 * 3.14)

M (Nm) = P (kW) / n (omw/min) * 60000 / 6.28

M (Nm) = P (kW) / n (omw/min) * 9554

factor pk - kW = 1.36

M (Nm) = P (pk) / n (omw/min) * 7030

Er is ook een relatie tussen het motorvermogen en de topsnelheid die gehaald kan worden, zie berekeningen hier onder:

Hiervoor ben ik uitgegaan van de afmetingen en gewichten e.d. van de Alfa Giulietta.

 

P (W) = R totaal * v (m/s) / rendement

R totaal (N) = R lucht + R rol

R lucht (N) = 0.5 * sml * Cw * A * v2

R rol (N) = m * g * Cr

 

sml = soortelijke massa lucht = 1.23 (kg/m3)

Cw Alfa Giulietta = 0.31

A Alfa Giulietta = 2.6 m2

m Alfa Giulietta = 1400 kg

Cr = rolweerstand coefficient = gemiddeld 0.012

rendement = 78 %

 

R lucht (N) = 0.5 * 1.23 * 0.31 * 2.6 * v2 = 0.5 * v2

R rol (N) = 1400 kg * 9.8 * 0.012 = 165 N

 

R totaal (N) = 0.5 v2 + 165

P (W) = 0.64 * v3 + 212 * v

Kort samengevat komt het er dus op neer dat het motorvermogen benodigd voor een bepaalde snelheid een factor is keer de snelheid tot de 3e macht, plus een andere vaste factor keer de snelheid. In onderstaande tabel wordt het duidelijker, en vooral geeft de tabel aan hoeveel extra vermogen er nodig is voor een hogere topsnelheid. Deze tabel klopt heel redelijk voor de meeste auto's.

 

v (km/u)

P (pk)

50

6

80

16

100

27

120

42

140

62

150

75

160

89

170

105

180

123

190

143

200

165

210

190

220

216

230

245

240

277

250

312

260

349

 

Historie:

SAVALI was in de jaren '80 en '90 de autosporttak van Alfa Romeo dealer Sam van Lingen te Houten. Er zijn in die tijd SAVALI-uitvoeringen gemaakt van de Alfa Romeo 33, 155, 164 en GTV. Deze uitvoeringen hadden onder andere motorische en optische aanpassingen, maar er waren ook aanpassingen aan het onderstel van de auto. Motorische tuning was vooral hardware-matig: vergroten van cilinderinhoud, 'snelle' nokkenasse, grote carburateurs en open in-en uitlaten.

Download hier de historische brochure

Eind jaren '90 en in het begin van deze eeuw is SAVALI tuning op een laag pitje komen te staan door de komst van de computergestuurde motorsystemen. In 2009 heeft VireoAuto, de Alfa Romeo tak van de Stern Groep, Sam van Lingen overgenomen, en besloten om de naam SAVALI weer nieuw leven in te blazen, onder andere door specialisatie in computergestuurede motorsystemen.

Savali history 1  Savali history 2 
 Savali history 3  Savali history 4

 Onderstaande auto's komen we voor onderhoud nog steeds tegen bij de Vireo werkplaatsen:

 

Werkplaats_vireo_auto1  Werkplaats_vireo_auto2 
 Werkplaats_vireo_auto3  Werkplaats_vireo_auto4

 

Nieuws

Het laatste Savali nieuws vindt u in onderstaand overzicht afkomstig vanuit onze onze Facebook pagina. Daarnaast kunt u zich via de Savali homepage inschrijven voor de Savali nieuwsbrief en kunt u op onze pagina persberichten een kleine greep vinden van perberichten uit het verleden.