Alfa 2.2

Verbetering driveability / gaspedaalreactie Alfa 2.2 JTS:

Vanaf de introductie van de Alfa 159 met 2.2 JTS motor waren er direct klachten over de zogenaamde gaspedaal reactie. Die was veel te afstandig, en leidde veel te veel z'n eigen leven. Dit probleem kunnen we aanpakken, waardoor de auto volledig anders gaat aanvoelen.
Hieronder volgt een uitleg aan de hand van een vergelijking met de Alfa Giulietta QV.

Om de een of andere reden is bij de ontwikkeling van de Alfa Giulietta QV wederom een vreemde gaspedaal reactie gekozen door de fabriek.
Toen we de eerste recensies lazen van de Alfa Giulietta QV, en vanaf dat we in staat waren om de computer te lezen, zijn we direct op zoek 
gegaan naar 2 belangrijke punten, namelijk de gasrespons, aangezien die wederom zoals bij de vorige generatie, de Alfa 159 / Brera / Spider 2.2 JTS, niet echt lekker is, en natuurlijk ook naar ingebouwde begrenzers. 

De vooruitzichten waren direct best goed. Ondanks de 235 pk was er toch sprake van begrenzers. En vooral wat betreft de gasrespons waren er veel verbeteringen te verwachten. 

Hieronder zie je een tabel die grotendeels verantwoordelijk is voor de gasrespons, in vergelijk met die van de Alfa 159 1750 TBi.
De gekleurde lijn is de Giulietta, en de zwarte de 159.
Korte uitleg: de kolom verder naar rechts betekent het gaspedaal verder ingetrapt, en in een kolom verder naar rechts betekent hoger toerental.
Bij de gekleurde lijn (Giulietta) zie je bijvoorbeeld bij vol gas (rechter kolom) dat bij oplopend toerental eerst sprake is van werkelijk vol gas, vervolgens wordt gas terug genomen tot net iets meer dan half gas, en vervolgens weer meer gas wordt gegeven. Het feit dat de gekleurde lijn ver onder de zwarte lijn ligt, betekent dat bij de Giulietta het gaspedaal veel dieper moet worden ingetrapt om daadwerkelijk gas te geven.

Grafiek1

Voor de volledigheid zie je hieronder ook een tabel voor de D-stand. De gekleurde lijn is de Giulietta.Kleine beschrijving: Bijvoorbeeld de 5e piek begint met 4 hokjes hoog. Deze 5e piek staat voor een stand van het gaspedaal van ongeveer 20%. De werkelijke stand van de gasklep is hier 85%. Echter dit is bij een laag toerental. Vervolgens sluit de gasklep tot 28%. Daarna blijft de gasklep even ongeveer gelijk, om vervolgens weer verder te sluiten, om daarna vanaf 4500 omw/min weer wat verder te openen. Met andere woorden: best wel grillig.

Grafiek2

Bij de vorige generatie Alfa Romeo's was het nog vreemder. Zie hieronder het vergelijkbare tabelletje van de 2.2 JTS motor. Naar het schijnt is dit bewust gedaan om de motor 'karakter' mee te geven! Met andere woorden: de motor was dusdanig gezapig, dat er bewust grillen in geprogrammeerd zijn. 

  Grafiek3