Content Vireo auto

Foto algemeen hoofd vireo

Overzicht motoren Fiat Panda:

benzine 0.9 Twin Air  60 / 65 pk  
  0.9 Twin Air  80 pk  
  0.9 Twin Air  85 pk  
  1.1  54 pk  geen turbo, vorig model
  1.2  69 pk  geen turbo
  1.4 100 pk  geen turbo, vorig model, geen tuning, zie opmerkingen
       
 diesel 1.3 JTDm  70 pk  geen grafiek, vraag info, vorig model

Overzicht versnellingsbakken Fiat Panda:

  max toelaatbaar koppel    
M20 200 Nm 1.3 JTDm 70pk 1.1, 1.2
C514.6 300 Nm 0.9 Twin Air 1.4
       

 

Twin Air 60pk, 65pk (zonder turbo)

Motortuning voor de Panda en 500 zonder turbo noemen we niet echt motortuning, maar verbetering driveability.

PandaTA 500TA60pk

Toch is het mogelijk om over het gehele toerenbereik ongeveer 10 Nm te winnen. Dit resulteert dan weer in ongeveer 5 pk winst. Het is niet zo dat de auto veel sneller wordt, maar toch voelt de motor duidelijk alerter aan, net alsof je met een fikse wind in de rug rijdt.
De meeste winst zit ‘m echter in het feit dat de motor vooral bij deellast met een te arm mengsel draait. Dit resulteert in een irritant schokkerig gedrag. Door het mengsel een procentje rijker te zetten loopt de motor veel mooier, en hij gaat er niet eens meer door verbruiken.
Er zijn 2 versies van de Twin Air zonder turbo, namelijk de eerste versie met 65 pk en 95 gr. CO2, en de 2e versie met 60 pk en 88 gr. CO2. In de praktijk blijkt er qua vermogen eigenlijk geen verschil te zijn, en halen ze beiden royaal 60 pk voor de tuning en dik 65 er na.
 
Deze motortuning noemen we niet echt een motortuning, maar een verbetering driveability. De prijs hiervoor is € 350. Ook hiervoor geldt dat je het mag proberen, en als het niet voldoende bevalt, dan halen we het er weer uit en hoef je niet te betalen.
 

Motortuning Fiat 0.9 Twin Air 80pk en 85pk 

Panda 4x4 20130312_112602

Inmiddels hebben we behoorlijk wat Alfa Romeo’s Mito, Fiat’s Punto, 500 en Panda met Twin Air motor voorzien van motorTuning. Echt heel eenvoudig was dit niet, aangezien er veel verschillende versies blijken te bestaan. Van de 500 bijvoorbeeld bestaan inmiddels al een stuk of 10 verschillende versies, die allemaal weer volledig anders zijn dan bijvoorbeeld de Mito en de Punto. Ook de Panda wijkt weer volledig af.

Na de relatief eenvoudige ontwikkeling voor de motortuning voor de Alfa Mito met Twin Air motor, en nadat VireoAuto Fiat dealer werd zijn we volop in de ontwikkeling van de tuning van de diverse Fiat modellen gedoken.

Eerder hadden we ook al met succes de Fiat 500 Twin Air voorzien van motortuning. Daarna zijn we ons gaan verdiepen in de Fiat Punto Twin Air, en later ook de nieuwere generaties van de 500 Twin Air en de Panda Twin Air, al dan niet met Dualogic semi automaat of als 4 x 4.
Al snel bleek dat deze versies qua software weer volop afweken van de eerste generatie 500 en ook van de Mito.

Inmiddels zijn we zo ver dat we ze allemaal kunnen voorzien van motortuning, alle generaties 500, de Punto, de Panda, al dan niet met Dualogic, en natuurlijk ook de Mito. De resultaten zijn zo goed als identiek, zie onderstaande grafiek.

Extra opmerking:
Inmiddels is er ook een 80 pk versie van de 500 Twin Air.

De resultaten van deze versie zijn identiek aan die van de 85 pk versie, met andere woorden de winst is dus nog groter. Deze versie is overigens wel een lastige om te programmeren vanwege de vele inleer-procedures. In totaal zijn we met deze een uurtje of 2 bezig. Voor de volledigheid staat de grafiek ook op deze pagina.

Twin Air 85 pk        
  standaard RV Corse
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
1750 92 23 134 33
2000 114 32 156 44
2250 126 40 169 54
2500 134 48 172 61
2750 134 52 172 67
3000 135 58 171 73
3250 134 62 171 79
3500 132 66 171 85
3750 130 69 168 90
4000 130 74 164 93
4250 127 77 161 97
4500 124 79 157 100
4750 121 82 150 101
5000 116 83 142 101
5250 110 82 136 102
5500 104 81 130 102
5750 97 79 123 101
6000 82 70 114 97
6250     99 88
6500     72 67

 

 

 

 

 

Grafiek 85pk vireo panda

 

 

 

Twin Air 80 pk        
  standaard RV Corse
omw/min Nm pk Nm pk
1500 70 15 88 19
1750 91 23 134 33
2000 112 32 156 44
2250 123 39 169 54
2500 130 46 172 61
2750 130 51 172 67
3000 131 56 171 73
3250 131 61 171 79
3500 130 65 171 85
3750 129 69 168 90
4000 128 73 164 93
4250 125 76 161 97
4500 123 79 157 100
4750 117 79 150 101
5000 110 78 142 101
5250 104 78 136 102
5500 99 77 130 102
5750 93 76 123 101
6000 78 67 114 97
6250     99 88
6500     72 67

 

 

 

 

 

Grafiek 80pk vireo panda

 

 

 

opmerkingen:

  • het maximale motorkoppel neemt bij de 85 pk versie met meer dan 35 Nm toe en bij de 80 pk versie zelfs met 40 Nm.
  • het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt bij de 85 pk versie met meer dan 15 pk toe en bij de 80 pk versie zelfs met meer dan 20 pk.
  • het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
  • de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
  • de gaspedaalreactie wordt feller gemaakt.
  • al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
  • Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.